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Infrastructures
of Logistics

 

Durch massive Investitionen in Häfen, Autobahnen, Zugverbindungen und Unterseekabel wird nicht nur Chinas Traum einer neuen Seidenstraße Leben eingehaucht, sondern auch die infrastrukturelle Grundlage für eine interregionale Verflechtung des Eurasischen Kontinents, und darüber hinaus gelegt. Während materielle und finanzielle Aspekte dieses Integrationsprozesses eine beeindruckende Größenordnung erreicht haben und medial im Fokus stehen, untersucht dieses Teilprojekt eine weniger beachtete Seite: untersucht wird der chinesische Einfluss auf Raumideen und Planungspraktiken in ausgewählten Ländern, die möglicherweise langfristige territoriale Transformationspotentiale derartiger logistischer Infrastrukturen vorgeben. Welche spezifischen räumlichen Ordnungsvorstellungen wie etwa die „Korridorisierung“ und die Rolle neuer urbaner Zentren entstehen? Kommt es zur Verpflanzung von alternativen Formen territorialer und regulativer Staatsorganisation, die sich aus Chinas Moderne ableiten? Wie prägt Chinas Beteiligung an Planung und Aufbau gigantischer Infrastrukturen weltweit die räumlichen Dimensionen einer neu entstehenden politischen Weltordnung einerseits und neuartige kapitalistische Konstellationen von Vernetzung andererseits?

Team:
Prof. Dr. Maximilian Mayer (Leitung)

 

Medienbeiträge:

Planet Wissen: Chinas neue Seidenstraße - Bedrohung oder Chance für Europa? (Juni 2021) 
 

Publikationen:

Rethinking the Silk Road.jpgMayer, M. (Ed.). (2018). Rethinking the Silk Road. Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5915-5

Focused on the "Belt and Road Initiative", this book discusses China’s opportunities to translate economic leverage into political outcomes. The central question is how China’s expanding economic influence will transform the Eurasian political landscape. Proposed in late 2013 by President Xi Jinping, the Belt and Road is the most ambitious foreign policy approach adopted thus far and represents the culmination of China’s search for a grand strategic narrative. Comparative methods and diverse conceptual frameworks are applied to contextualize and explore the political, economic, and cultural ramifications of the Belt and Road in order to shed light on its transformative significance, risks and opportunities.

 

Mayer and Zhang - 2020 - Theorizing China-world integration sociospatial r.jpgMayer, M., & Zhang, X. (2020). Theorizing China-world integration: Sociospatial reconfigurations and the modern silk roads. Review of International Political Economy, 1–30. https://doi.org/10.1080/09692290.2020.1741424

This paper develops a spatial perspective to examine the nature of China’s transnational influence, focusing on the implications of the Belt and Road Initiative (BRI) for international relations. Drawing upon political economy, regional studies and critical geopolitics, we argue that the most interesting puzzle concerning the BRI pertains to the ongoing reconfigurations of political space. Contemporary sociospatial reconfigurations as analyzed through a multidimensional framework offer key insights into the operations and the extent of China’s growing global power in general and with respect to the BRI in particular... more

 

Curtis and Mayer - 2020 - Belt and Road cities begin to find their form.jpgCurtis, S., & Mayer, M. (2020). Belt and Road cities begin to find their form (No. 630; CIDOB Opinion). Barcelona Centre for International Affairs.

Despite the Covid-19 pandemic, China continues to invest financial and political capital in its Belt and Road Initiative. As it seeks to fill the huge “infrastructural gap” across Eurasia, novel forms of cities and urban space are emerging both within China and beyond. This opinion identifies the link between Belt and Road cities and their spatial forms and China’s ambitions to reshape its international environment. In this context, two distinctive spatial and urban forms are emerging along the BRI: Urban Corridors and Smart Surveillance Cities... more

 

 

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